piątek, 13 stycznia 2012

Kartoflanka- raz!


Podstawowe danie- zupa jest znana na całym świecie. Skład i smak wynika z warunków i temperamentu ludzi danego kraju. U nas obiad bez zupy nie jest obiadem. Młode gospodynie znają podstawowe przepisy na rosół, pomidorową i ogórkową. Modne są zupy kremy. Ja przypomniałam sobie naszą zwykłą zupę ziemniaczaną. Gotuję ja w różnych wersjach i każda z nich ma inny smak.. Przecież Polska z ziemniaków słynie.

Składniki : 6 ziemniaków pokrojonych w kostkę, 1 łyżka chrzanu, 1 starta cebula, wędzony boczek, słoninka, majeranek, sól pieprz.(kostka bulionowa)
Ziemniaki zalać wodą i gotować ok.15 min. W tym czasie obrać cebulę, pokroić boczek, który stapiamy na patelni, ale nie zrumieniam. Ja mieszam trochę słoninki surowej wcześniej stapiam i później dodaję wędzoną, ponieważ szybciej się rumieni. Do podgotowanych ziemniaków zcieram na drobnej tarce cebulę- to ważne i daje specyficzny smak. Do wywaru dodać chrzan, stopioną słoninkę i garść majeranku. Po ok. 40 minutach zabielam kartoflankę śmietaną rozrobioną z łyżeczką mąki i szczyptą soli (żeby śmietana się nie ścięła). Całość doprawiam solą i pieprzem w trakcie gotowania. Tym razem nie gotowałam kartoflanki na kostce bulionowej, ale na obranym szkielecie pieczonego kurczaka. Zupa nabiera lepszego smaku następnego dnia. Zupka tania, prosta, szybka i znika za jednym mlaskiem !

1 komentarz:

  1. Robię inną, ale ma rację, każda gospodyni ma swój przepis :-). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Miło mi, że masz ochotę napisać kilka słów. Dziękuję i jednocześnie przyznaję, że nie zawsze odpowiadam.